علائم اصلی سنگ کلیه

۲ بازديد

علائم سنگ کلیه اصلی درد در ناحیه کمر، شکم یا پهلو است. برخی از علائم دیگر عبارتند از ادرار کدر، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و حالت تهوع. سنگ کلیه شایع ترین بیماری مرتبط با سیستم ادراری است. سنگ ها قطعات معدنی سختی هستند که می توانند در کلیه شما تشکیل شوند. اغلب، آنقدر کوچک هستند که از طریق ادرار از بدن شما خارج شوند. اما اگر خیلی بزرگ باشند، ممکن است برای شکستن یا برداشتن آنها به کمک پزشکی نیاز داشته باشید.

اگر فکر می کنید علائم سنگ کلیه دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. به طور خاص، تب همراه با سنگ کلیه یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) همراه با سنگ کلیه، اورژانس های جراحی هستند. عوارض جدی ناشی از سنگ کلیه زمانی که به موقع برطرف شود نادر است اما در صورت عدم درمان می تواند شدید باشد.

برای آشنایی بیشتر با علائم سنگ کلیه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

[caption id="attachment_25691" align="alignnone" width="1126"]سنگ کلیه سنگ کلیه[/caption]

سنگ کلیه

سنگ های کلیه مجموعه های سختی از نمک و مواد معدنی هستند که اغلب از کلسیم یا اسید اوریک تشکیل شده اند. آنها در داخل کلیه تشکیل می شوند و می توانند به سایر قسمت های دستگاه ادراری بروند. سنگ ها از نظر اندازه متفاوت هستند. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مقدار زیادی از مواد معدنی خاص در بدن شما در ادرار شما جمع می شود. هنگامی که به خوبی هیدراته نیستید، ادرار شما با سطوح بالاتری از مواد معدنی خاص غلیظ تر می شود. وقتی سطح مواد معدنی بالاتر باشد، احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر است. در ادامه برخی از علائم سنگ کلیه را بررسی خواهیم کرد که می توانید با آشنایی نسبت به این علائم، سنگ کلیه خود را به موقع تشخیص داده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

اگر سنگ کلیه بسیار کوچک دارید، ممکن است علائمی نداشته باشید زیرا سنگ از مجرای ادرار شما عبور می کند. اما اگر سنگ کلیه شما بزرگتر باشد، احتمالاً علائمی خواهید داشت.

[caption id="attachment_25690" align="alignnone" width="1114"]علائم سنگ کلیه علائم سنگ کلیه[/caption]

1. درد در پشت، شکم یا پهلو

درد سنگ کلیه - همچنین به عنوان قولنج کلیوی شناخته می شود - یکی از شدیدترین انواع دردهایی است که می توان تصور کرد و از اصلی ترین علائم سنگ کلیه محسوب می شود. برخی از افرادی که سنگ کلیه را تجربه کرده اند، درد را با زایمان یا ضربه زدن با چاقو مقایسه می کنند.این درد به اندازه ای شدید است که سالانه بیش از نیم میلیون مراجعه به اورژانس را شامل می شود. معمولاً زمانی که سنگ به داخل حالب باریک حرکت می کند، درد شروع می شود. این باعث انسداد می شود که باعث ایجاد فشار در کلیه می شود. این فشار رشته های عصبی را فعال می کند که سیگنال های درد را به مغز منتقل می کند.

درد سنگ کلیه اغلب به طور ناگهانی شروع می شود. با حرکت سنگ، درد محل و شدت آن تغییر می کند. درد اغلب به صورت موجی می آید و می رود، که با انقباض حالب در هنگام تلاش برای بیرون راندن سنگ بدتر می شود. هر موج ممکن است چند دقیقه طول بکشد، ناپدید شود و سپس دوباره برگردد. شما معمولاً درد را در امتداد پهلو و پشت، زیر دنده های خود احساس خواهید کرد. هنگامی که سنگ در مجرای ادراری شما به سمت پایین حرکت می کند، ممکن است به ناحیه شکم و کشاله ران شما کشیده شود.

سنگ‌های بزرگ می‌توانند دردناک‌تر از سنگ‌های کوچک باشند، اما شدت درد لزوماً به اندازه سنگ مربوط نیست. حتی یک سنگ کوچک می تواند هنگام حرکت یا ایجاد انسداد دردناک باشد.

[caption id="attachment_25692" align="alignnone" width="1103"]علائم سنگ کلیه سنگ کلیه[/caption]

2. درد یا سوزش در هنگام ادرار

هنگامی که سنگ به محل اتصال بین حالب و مثانه شما برسد، هنگام ادرار کردن احساس درد خواهید کرد. درد می تواند تیز یا سوزش احساس شود. اگر نمی دانید سنگ کلیه دارید، ممکن است آن را با عفونت ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات ممکن است همراه با سنگ عفونت داشته باشید.

3. نیاز فوری به ادرار

نیاز فوری یا مکرر بیشتر از حد معمول به دستشویی رفتن، یکی دیگر از علائم سنگ کلیه است که نشان می دهد سنگ به قسمت پایینی دستگاه ادراری شما منتقل شده است.

4. خون در ادرار

وجود خون در ادرار یکی از علائم سنگ کلیه رایج است. به این علامت هماچوری نیز می گویند. خون می تواند قرمز، صورتی یا قهوه ای باشد. گاهی اوقات سلول‌های خونی برای دیدن بدون میکروسکوپ خیلی کوچک هستند (به نام هماچوری میکروسکوپی)، اما پزشک می‌تواند ادرار شما را آزمایش کند تا ببیند آیا خون در آن وجود دارد یا خیر.

5. ادرار کدر یا بدبو

ادرار سالم شفاف است و بوی قوی ندارد. ادرار کدر یا بدبو می تواند نشانه عفونت در کلیه ها یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری باشد. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که حدود 16 درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد دارای عفونت ادراری هستند.

6. حالت تهوع و استفراغ

برای افراد مبتلا به سنگ کلیه، حالت تهوع و استفراغ معمول و یکی از علائم سنگ کلیه است. این علائم به دلیل اتصالات عصبی مشترک بین کلیه ها و دستگاه گوارش رخ می دهد. سنگ در کلیه ها می تواند باعث تحریک اعصاب در دستگاه گوارش شود و باعث ناراحتی معده شود. حالت تهوع و استفراغ نیز می تواند راه بدن شما برای پاسخ به درد شدید باشد.

7. تب و لرز

تب و لرز نشانه عفونت در کلیه یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شماست که یکی از علائم سنگ کلیه به حساب می آید. این می تواند یک عارضه جدی سنگ کلیه باشد. علاوه بر سنگ کلیه می تواند نشانه مشکلات جدی دیگری نیز باشد. هر تب همراه با درد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.