تنگی کانال کمر

۲ بازديد

تنگی کانال کمر وضعیتی است که می تواند در هر سطحی از ستون فقرات رخ دهد. این وضعیتی است که می تواند باعث درد در گردن، وسط کمر یا کل کمر شود. این مقاله بر روی تنگی نخاعی ستون فقرات کمری تمرکز خواهد کرد. این ناحیه شایع ترین ناحیه برای ایجاد تنگی است. علائم تنگی اغلب مانند سایر بیماری های ستون فقرات است. کسانی که از مشکلات ستون فقرات رنج می برند باید با سنجش علادم علت اصلی را پیدا کنند. علاوه بر این، مواقعی وجود دارد که تنگی کانال کمر اصلاً علائمی ندارد.

تنگی کانال کمر چیست؟

تنگی کانال کمر باریک شدن کانالی است که در آن طناب نخاعی از ساقه مغز ما در ناحیه گردن تا آخر ستون فقرات کمری می‌رود. در یک بزرگسال متوسط، طناب نخاعی باریک می شود و بین مهره های اول و دوم کمری ختم می شود.

انتهایی ترین قسمت پیازی نخاع، مخروط مدولاریس نامیده می شود و انتهای مخروطی آن تا انتهای رشته ای ادامه می یابد. بین سطوح ستون فقرات کمری 1 و کمری 2، نخاع به مجموعه‌ای از ریشه‌های عصبی جدا می‌شود که ظاهری شبیه دم اسب دارند و از این رو دم اسب نامیده می‌شود. (تصویر آناتومی را در زیر ببینید.)

تصویر زیر تک بخش مهره ای را نشان می دهد که از بالا به پایین نگاه می کند. تصور کنید پنج تا از اینها در ستون فقرات کمری روی هم چیده شده اند.

[caption id="attachment_25302" align="alignnone" width="640"]تنگی کانال کمر تنگی کانال کمر[/caption]

علائم تنگی کانال کمر

علائم رایج تنگی عبارتند از:

  • درد در ستون فقرات
  • بی حسی
  • مور مور شدن
  • ضعف عضلانی
  • هماهنگی ضعیف
  • مشکل در راه رفتن
  • درد و گرفتگی در پاها به خصوص با راه رفتن

علل تنگی کانال نخاعی

  • رشد بیش از حد استخوانی یا زائده استخوانی: زائده استخوانی وضعیتی است که باعث تجزیه غضروف مفاصل از جمله مفاصل ستون فقرات میشود. غضروف پوشش مفاصل است. با از بین رفتن غضروف، استخوان ها روی یکدیگر ساییده میشوند. بدن در واکنش به این وضعیت شروع به رشد استخوان جدید می‌کند. به این وضعیت خار استخوانی یا رشد بیش از حد استخوان گفته می‌شود. خارها یا زائده های استخوانی روی مهره های ستون فقرات به سمت کانال نخاعی پیشرفت می‌کنند، فضا را باریک میکنند و اعصاب ستون فقرات را تحت فشار قرار میدهند. بیماری پاژه استخوانی هم میتواند باعث رشد بیش از حد استخوان در ستون فقرات شود و اعصاب را تحت فشار قرار دهد.
  • دیسک ها برآمده یا فتق دیسک: بین هر مهره یک بالشتک صاف و گرد (دیسک بین مهره ای ) قرار دارد که به عنوان ضربه گیر در طول ستون فقرات عمل میکند. خشک شدن و مسطح شدن دیسک های مهره ای ناشی از افزایش سن و ترک خوردن لبه بیروی دیسک ها است که باعث میشود مرکز ژل مانند این دیسک ها از لایه بیرونی ضعیف یا پاره شده خارج شوند. سپس دیسک برآمده روی اعصاب اطراف فشار وارد میکند.

ورزش برای تنگی کانال کمر

در حالی که بهترین درمان برای تنگی کانال کمر مراجعه به یک متخصص ستون فقرات است، در اینجا چند پیشنهاد در خانه برای یک برنامه فیزیوتراپی وجود دارد. اگر معیارهای ذکر شده در بالا را تجربه می کنید و هیچ یک از علائم یا علائمی را ندارید که نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد، راه هایی برای مدیریت تنگی ستون فقرات به تنهایی وجود دارد.

حفظ تحرک، انعطاف و ثبات ستون فقرات مهم است. انعطاف‌پذیر و قوی بودن لگن‌ها مهم است و کوشا بودن در حفظ وضعیت بدنی خوب در طول فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند. برای تسکین درد و کاهش التهاب از تمرینات زیر استفاده کنید:

کشش ساق دست مقابل به پشت

ورزش تنگی کانال کمر

روی یک میز یا زمین در وضعیت تصویر بالا دراز بکشید. یک زانو را با زاویه 90 درجه خم کنید. با همان دست کناری که زانو خم شده است به دیوار دور دست برسید. با پاشنه طرف مقابل به دیوار زیر خود برسید. به مدت 5 ثانیه نگه دارید و سپس در طرف مقابل تکرار کنید.

تک زانو تا سینه

ورزش تنگی کانال کمر

پشت خود را مطابق تصویر بالا روی زمین یا تشک فشار دهید. با استفاده از دستان خود، یک زانو را به سمت قفسه سینه خود بکشید. این کشش را برای 30 ثانیه نگه دارید. این کار را از هر دو طرف برای 10 بار تکرار کنید این حرکت به شدت برای بهبود تنگی کانال کمر مفید است.

کج شدن لگن

تنگی کانال کمر

در این حالت، باسن خود را به عقب بچرخانید و مانند تصویر زیر به زمین یا تشک فشار دهید. 5 ثانیه نگه دارید سپس استراحت کنید. 10 بار انجام دهید.

ثبات ستون فقرات

[caption id="attachment_7420" align="alignnone" width="480"]ورزش تنگی کانال کمر ورزش تنگی کانال کمر[/caption]
تنگی کانال کمر

به پشت دراز بکشید و دست‌ها را بالای شانه‌ها دراز کرده و زانوها را مستقیماً بالای باسن‌تان قرار دهید. این وضعیت را به مدت 10 ثانیه در حالی که پشت خود را روی زمین یا میز فشار داده اید نگه دارید. به آرامی یک پا را به سمت پایین به سمت سطح حرکت دهید و همزمان دست طرف مقابل را که بالای سر خود کشیده اید حرکت دهید. فقط اندام های خود را تا جایی که می توانید حرکت دهید در حالی که وضعیت کمر خود را روی زمین یا میز فشار داده اید.این حرکت را انجام دهید تا فواید آن بر روی تنگی کانال کمر خود ببینید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.